måndag 18 juni 2012

Våra höns

I jämlikhetens namn måste jag blogga lite om våra höns också, inte bara fåren. Jag tror bestämt att jag inte skrivit nästan alls om dem tidigare. Vi har haft höns i tre år vill jag minnas. Nu har vi fyra vita helt vanliga värphöns som troligen skulle vara burhöns någonstans om vi inte hade tagit dem till oss. Man kan se skillnad på dem, men det är inte så lätt, så vi brukar kalla dem "Agdorna". Tuppen heter Pettson och tillhör en annan ras. Hönshuset har A byggt. Vi brukar skoja och säga att det är bättre isolerat än det hus vi bor i, så hönsen lever och mår bra här också på vintrarna.  


Hönsen får hönsfoder blandat med krossad havre och tillsatt kalk. Detta finns i en automat inne i hönshuset. Ute i hönsgården matar vi dem med matrester. De värper i medeltal tre ägg per dag, så vi behöver köpa ägg väldigt sällan.


Vi har av praktiska skäl valt att inte låta hönsen gå ute fritt. Dessutom gillar jag inte tanken på att barforta stiga i klumparna de lämnar efter sig... Trots allt har hönsen det mycket bättre här än i bur, fast det skulle vara trevligt på många sätt att ha dem gående här på tomten.


Planerar att piffa upp hönsgården lite genom att måla stolparna med rödmyllefärg i sommar. Nu har jag ett annat målningsprojekt på gång, en konstruktion som A har byggt och som skall finnas ovanför vår brunn.

2 kommentarer:

  1. Voi kuinka huippua, että teillä on kotieläimiä! Olisipa meilläkin! Meidän piharakennuksessa, verstaassa, on joskus ollut hevonen ja ollaan kuultu, että pihan perällä on ollut joskus pieni kanala. Kun pihan perällä iskee lapion maahan, osuu aina tiileen, joten kai siellä jotain on joskus ollut.

    Upeita kuvia! Ja kumpa osaisin kommentoida sinulle på svenska!

    SvaraRadera
  2. Piharakennukseen kanoja vaan sitten jossain vaiheessa ;-). Ja mukavaa kun joku kommentoi suomeksikin!

    SvaraRadera