onsdag 14 april 2010

Vårtecken

Tog ett varv på tomten idag för att spana in vårtecken, men eftersom snödrivorna fortfarande ställvis är kvar förväntade jag mig inte särskilt mycket. Till min glädje spanade jag in några som stod och neg och sade "nu är det vår", bl.a. denna skönhet. Vi har ett stort område med blåsippor på tomten och det är ju så otroligt vackert när den blålila färgen breder ut sig och tar över allt mer av det bruna som finns på marken. Vi spanade också in tussilago idag.

För ett par veckor sedan anlände några flyttfåglar till tomten. Bofinkar, koltrastar och björktrastar började bosätta sig här. Vi såg också nya arter som vi inte tidigare sett den här säsongen, men som inte har kommit så långväga ifrån, bl.a. gråsiska och grönsiska. Svanar, tranor, änder och gäss har också flygit över oss, och i skogen bredvid oss "hoar" ringduvorna värre än vanligt. Vackrast hittills i vår är ändå koltrastens sång om kvällen. Volymen på morgonkonserterna stegras dag för dag, för att så småningom nå sitt klimax i maj om jag minns rätt. Hade ett par stadsbor som sov över i april första året vi bodde här, och de hade vissa problem med sömnen p.g.a. den starka fågelsången som hördes. Dessutom kanske extra bra p.g.a. våra gamla och otäta fönster...

Våra små bevingade vänner behöver också boplatser. Det har vi goda förutsättningar för på tomten som har massor med träd, och också gamla hålträd. Förra veckan tillverkades nya holkar som sattes upp i fyra träd. Barnen spikade så armarna domnade. Storasyster tyckte att holkarna skulle märkas med namn på tillverkare och önskad blivande hyresgäst. Jag tyckte mig dessvärre skymta en talgoxe med bomaterial i näbben flyga in i blåmesholken idag.

Till sist ett par stolta byggare efter välförrättat värv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar