tisdag 24 maj 2011

Gratis trädgård

Vad gäller trädgård tycker jag bäst om det som är helt gratis, dvs. som man varken behöver plantera eller rensa och som troget kommer upp år efter år. För tillfället njuter vi av bl.a. ett tjugotal blommande häggar, i brist på vitsippshav hav i vitt av harsyra och blommande druvfläder. Runt vivorna längst nere (är inte så bra på trädgårdsväxter så jag vet inte vilken art det är fråga om, någon sorts jordviva kanske?) har jag ju faktiskt rensat lite, men jag har inte ansträngt mig ett dugg för att få ner dem i vår rabatt. Det skötte mina snälla svärföräldrar om när vår trädgård i begynnelsen såg extra sorglig ut. Sådana insatser gillar jag skarpt!   






Nu skulle jag vilja bromsa tiden lite, snart är det slut på blomningen hos de här växterna och en hel del andra. Och druvfläderbuskarna, vad ska jag göra med dem? Hela växten är ju giftig så jag har övervägt om vi borde ta bort dem, men samtidigt är den så tacksamt snabbväxande, har vackra rödaktiga bladknoppar och blad på våren, samt fina blommor och bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar