måndag 20 september 2010

Tranor i tusental

På lördag kväll fågelskådade vi i en och en halv timme. Tusentals tranor fick vi se. En fantastisk naturupplevelse att se tranorna lyfta från sin matplats här i byn och flyga iväg till sovplatser ute i skärgården. Nya flockar i olika formationer kom hela tiden. Solen började gå ner. Vi avslutade med kvällsmål i skymningen bland tranåkrarna. Tyvärr ger fotografierna inte rättvisa åt upplevelsen, men vi fick i alla fall något minne av kvällen.


Storasyster hade sin vana trogen utrustat sig med papper och penna för att kunna skriva upp arterna vi såg, trots att det bara blev två den här gången.


Plog med knappa åttio tranor


Drygt 130 tranor bildar en vacker formation



Skymningsflykt

De sista som vi hann se flyga över det höstiga jordbrukslandskapet

3 kommentarer:

  1. Dendär sista bilden (eller någon av dessa) tycker jag du ska skicka till lokaltidningen eller Husis. Verkligen en fin höstbild! Åtminstone i Bbl brukar det finnas nåt som heter "dagens bild".

    Skön söndag!

    SvaraRadera
  2. Tror inte jag är så modig så jag skickar in den, men tack för kommentaren! Det är så liten procent av mina bilder som jag är nöjd med, borde träna mera för att lära mig o int bara ta på tur.

    SvaraRadera
  3. haha nice synnolo, kids n papers, birds in line ..

    SvaraRadera