måndag 23 juli 2012

Åttaåringens rum

Är lite dålig på att dokumentera färdiga projekt här på bloggen, dels kanske för att vi ännu har det ganska halvfärdigt, och dels p.g.a. att jag är lite lat att ta bilder inomhus här hemma då jag inte är så skicklig med kameran. Nu tänkte jag dock strunta i att färgerna på dessa bilder inte riktigt är som de ska och i stället skriva ett inlägg om hur det blev när vi förra sommaren fixade eget rum till den då blivande skoleleven. Hennes önskemål var att det skulle vara färgglad inredning till rummet som var neutralt i vitt. Det blev rött och grönt med lite inslag av rosa, färgerna togs från ett sängöverkast som vi inhandlades till henne.  

Till höger syns ännu en halvfärdighet; de vinda paneldörrarna till garderoben fixade A av restvirke som visade sig vara ännu sämre än det verkade då. De måste göras om, men det får bli någon gång i framtiden, det funkar så här också. Mormor sydde gardinerna och symaskinen under fönstret är loppisfyndad av farmor och farfar. Golvet är ett kilsågat grangolv som lutats och oljats.


I stället för vanligt skrivbord fick hon ta ett gammalt litet bord som fanns i huset då vi köpte det. Då blev det tre sittplatser vid bordet och inte bara en, perfekt då någon kompis är på besök. Stolarna snickrade A till radhuslägenheten som vi bodde i tidigare. Bordet piffades upp med en ny vaxduk, som jag i ett års tid planerat stifta fast kring skivan, men inte fått gjort ännu. Byrån till vänster rymmer allehanda pysselattiraljer mm., damen vill att bordet skall vara fritt från sådant. Byrån är för övrigt den enda nya möbeln vi köpte till hennes rum. Mattan är fyndad hos farmor och farfar.


Väggmålningen är målad av en konstnär som jobbade som assistent när dottern gick i förskolan. Ytterväggarna är skivade och de två innerväggarna panelade med råspont.


Kaninlampan är en julklapp. Dottern tycker mycket om djur, speciellt kaniner. Observera pappblomman kring nattlampan ovanför fönstret. Den beställde hon av lillebror som designat och tillverkat en likadan mörkblå åt sig själv förra sommaren. Tydligen föll den i smaken eftersom hon också ville ha en ;-).


Jag borde verkligen lära mig att använda kameran så jag får färgerna rätt, här är de riktigt åt skogen, speciellt fönsterfodren och golvlisterna som blivit alldeles för mörka och blåaktiga.


Favoritlektyren.


Hyllan som skymtar till höger har A snickrat. Från dotterns rum kommer man in i arbetsrummet och badrummet är nära till hands. Från arbetsrummet kommer man sedan till den lilla övre hallen där trappan kommer upp och därifrån man kommer till vårt sovrum och det stora rummet som pojkarna delar.

2 kommentarer:

  1. Mysigt o snyggt! Härliga lister och fönsterkarmar, dörr osv. Å så jag längtar till att komma så långt, men en sak i taget. Som ni märker så har vi INTE gjort besök och juli som skulle bli den lugna månaden blev inte alls så lugnt, men lite skönare takt på saker och ting. Taket påbörjades tidigare än planerat. (hur många firmor ringer och vill komma FÖRE??!!!) Men bra så! :-) Detdär med färger kan vara knepigt, en bild kan skifta olika i olika datorer dessutom! När jag gjorde affischer åt makens band så kollade jag i flera datorer hur mörkt skiftande bakgrunden var egentligen och såg olika ut i alla och i tryck blev det ännu en skiftning, men ok i slutändan. Ljuset i rummet, blixt och annat påverkar. Fint har ni det! Det syns! Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Helt ljuvligt rum, ni har det så otroligt fint! Jag måste fråga vad ni har under hennes säng? Finns det speciella förvaringslådor man kan ha under den? Agnes har nämligen en likadan säng :-)

    SvaraRadera