måndag 21 juni 2010

Kräk - trevliga och otrevliga


Eftersom naturen är ett stort intresse för mig gillar jag att ibland få möjligheten att följa med små filurer på nära avstånd. Den här ekorrungen, som är en del av en kull som huserat i en av knutlådorna på vårt hus var jag dock lite nervös för, eftersom jag var rädd att den inte skulle hitta tillbaka till sin mamma. Den föll ner från vår husvägg till vårt kvisttak och sedan sprang den på vår ytterdörr. Jag vet inte hur det gick för den, vågade inte störa den desto mer. I vanliga fall är det ju klokast att låta djurungar vara.

Ett otrevligt kräk som jag fått närkontakt med den här försommaren är fästingen. En ring dök upp kring ett bett som jag trodde var ett myggbett. Skulle aldrig ha upptäckt det om jag inte råkat stå i en provhytt och sett det i spegeln eftersom det var bak på vaden. Fick äta antibiotika i tre veckor mot borrelia. Hoppas allting försvann av den eländiga bakterien som kan hitta på att kapsla in sig som skydd mot antibiotikan och dyka upp på nytt senare. Imorgon blir det första tbe-sprutan för mig, tog inte någon ifjol då resten av familjen fick sina första, eftersom jag var gravid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar