söndag 5 februari 2012

Helgen och kylan

Efter en helg då jag fått vara på min väninnas professorsinstallation med tillhörande trevlig fest, träffat vänner och blivit bjudna på mat tillsammans med familjen både igår och idag, känner jag mig riktigt bortskämd nu. Det var välbehövligt med en lyxhelg nu efter anginan förra veckan och dessutom bjuder nästa vecka på många utmaningar. Jag som inte brukar jobba så mycket eftersom vi inte har dagvård åt tvååringen har tre hårda arbetsveckor framför mig då mycket borde hända. Sedan är det sportlov och då har jag tänkt vara helt ledig.  
  
Nu hoppas vi på lite mildare dagar för att utomhusvistelse skall vara trevligare. Det här tryckta papperet köpte A på antikmässan i Stockholm i våras.  
Vi hoppas på mera "lagom" vinterväder nu, och det var skönt att vara på promenad kväll då det var bara nio minusgrader - rena rama värmeböljan. Vårt hus värms upp med bergsvärme, men den räcker inte riktigt till utan extra el då det är kallare än minus femton. Och extra el vill vi klara oss utan. Då är vi beroende av att elda, elda och åter elda. Vi eldar i och för sig ändå, men då det ordentligt kallt som det har varit nu, närmare 30 grader, tar det ganska länge innan vi får upp värmen riktigt ordentligt. I hallen, där vi inte har någon eldstad och där det kommer in kall luft från kvisten som inte är uppvärmd på samma sätt som resten av huset eftersom berget ligger rakt under, blir det aldrig ordentligt varmt. Tack och lov för att vi inte har elvärme i huset, då skulle vi bli ruinerade. Kylan är ändå inte något stort problem, vi gillar att elda.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar